F4H a RCMX pohár MVVS 2013 Doporučený

Ve dnech 17.- 18.8.2013 proběhla na rakovnickém letišti v prostorách LMK Rakovník dvousoutěž radiem řízených polomaket letadel  jako jubilejní 10.ročník „O pohár MVVS“. Většina soutěžících dorazila již v pátek, aby v klidu zakempovali a vyzkoušeli své létající stroje ještě před soutěží.

Večer se uskutečnilo první neformální posezení soutěžících s organizátory ve zcela nové kryté pergole, proběhlo první opékání uzenin na grilu a ochutnávka výborného piva rakovnického pivovaru Bakalář, který byl jedním ze sponzorů letošních soutěží.
 
V sobotu ráno dorazila zbylá část soutěžících, takže jejich počet pro kategorii F4H, která se létala jako první, se zastavil na čísle 14 z celkem deseti modelářských klubů. Samotná soutěž byla zahájena krátce po 9.hodině vylosováním startovního pořadí a statickým hodnocením modelů, které prováděla jedna trojice rozhodčích zatímco druhá trojice se odebrala na místo startu, aby po statickém ohodnocení prvního soutěžícího mohla ihned začít i letová část. Pro zajištění co největší objektivity byli pozváni dva „kladenští“ rozhodčí, jeden rozhodčí z LMK Pavlíkov, zbylí tři byli z řad pořádajícího LMK Rakovník.
 
Nejvyšší statické hodnocení získal Jaroslav Neubauer z Ostrova n. Ohří, resp.jeho Piper J3C, který však do pořadí na nejvyšších příčkách nakonec nezasáhl. Motor Piperu na startu začal stávkovat a Jaroslav první letové kolo musel vynechat. Po vyčištění usazenin v karburátoru, půlhodinovém bezchybném běhu motoru v depu, se ho však nepodařilo nastartovat ani v druhém letovém kole a tím pro něj sobotní soutěž skončila. Náplastí za nepovedenou letovou část bylo závěrečné losování cen, kdy si právě Jaroslav vylosoval jednu z hlavních cen  – motor MVVS.
 
Druhé nejvyšší statické hodnocení získala dvoumotorová Cessna 337 Jiřího Branda z LMK Točná. Model je ze stavebnice v rozsypu od fy Aeromodelli, ale značně upravený, má polystyrenové křídlo potažené balsou o rozpětí 2,2m, letová hmotnost činí 9kg, motory jsou Dualsky 4250 se dvěma 6O-ti ampérovými regulátory téže značky. Pohon zajišťují dvě sady pětičlánkových baterií, každá o kapacitě 5 A. Zatahování především zadních podvozkových kol stálo dvě zničená serva a tři měsíce práce a zkoušek. Nakonec Jiří zatahování podvozku vyřešil pomocí  serv s ozubenými koly a správné zasunutí hlídá Jeti senzorem napětí MUI 50. Jiří Brand skončil s Cessnou 337 v sobotní F4H i v nedělní RCMX shodně na 6.místě.
 
Třetí po statickém hodnocení byl sedmnáctiletý Pavel Vydra mladší. Ten po velmi dobrých soutěžních letech se svým Supermarine Spitfire Mk IX získal i celkové první místo v sobotní soutěži F4H a je jen škoda, že se z časových důvodů nemohl zůčastnit i nedělní soutěže RCMX. Model o rozpětí 2m je z dílny Air Show Teamu Rakovník. Křídlo je polystyrenové, potažené dýhou, trup laminátový, benzínový motor MVVS 5Ocm, zatahovací pneumatické podvozky pocházejí z dílny člena Air Show Teamu Miroslava Husáka, váha modelu po značném dovážení je 10,5kg.
 
Sobotní soutěž probíhala za slunečného, bezvětrného, chvílemi téměř ideálního počasí a trvala bez přestávky zhruba do 17.hodiny. Letové výkony soutěžících se většinou kolo od kola zlepšovaly a tak rozhodčí měli dost práce najít v létání alespoň drobné chyby, které rozhodly o konečném pořadí. Více jak polovina soutěžících měla svoji sestavu velmi dobře sestavenou a dokázala ji zalétat s elegancí a naprosto spolehlivě. Smůlu měl ve třetím kole Luboš Zalabák, stálý účastník rakovnických polomaket, který nedávno nainstaloval do své Be-550 Bibi nově dvoučlánek LiPol baterií  namísto klasického napájení přijímačové části  4-5 Nixx články, což se přestalo líbit servozesilovači jednoho serva. Luboš musel předčasně nouzově přistát a nemohl svůj výkon z předchozích kol vylepšit. Navíc byl zklamaný, že do nedělní soutěže nebude moci nastoupit. Nováčkovskou daň ze soutěže polomaket si vybral i Petr Panny z LMK Horní Planá s jeho „zemědělským“ Piperem PA-25 Pawnee, který měl problém s motorem, jak se zjistilo později, z důvodu nevhodného oleje v palivu.
 
Po vyhlášení výsledků došlo na slavnostní předání pohárů, diplomů a triček třem nejlepším, jimiž byli na 1.místě již zmiňovaný Pavel Vydra mladší se Spitfirem, na 2.místě pak František Nodes z Holubova s dvouplošníkem Great Lakes Speciál a třetí skončil Miroslav Dvořáček z Třebíče s polomaketou Fairey Swordfish Mk II.
 
Následovalo večerní posezení u soudku (soudků) piva, ugrilovala se marinovaná kýta a poslechu a tanci hrál a zpíval až do půlnoci modelář Martin Koutecký. Pro mnohé však zábava pokračovala ještě dost dlouho po „zavírací hodině“. 
 
Nedělní soutěž v kategorii RCMX probíhala obdobně. Slunečné počasí pokračovalo, v poledne se však přidala termika a zesilující boční vítr. K sobotním účastníkům přibyli 4 noví soutěžící. Jedním z nich byl pavlíkovský Jan Doubrava s P-51D Mustang, který stylem „přijel jsem, zalétal jsem, zvítězil jsem“  obsadil první místo, k čemuž mu stačilo odlétat jen dvě soutěžní kola. Jeho Mustang dobře vypadá, realisticky létá a Honza ho má skutečně „v rukou“. Druhým novým soutěžícím byl také pavlíkovský Miloš Moucha, který přivezl letos dohotovenou polomaketu Zlín Z-126 v imatrikulaci AK Šumperk. Model vlastní konstrukce má rozpětí 2,6m, je poháněn motorem MVVS 45, podvozky jsou teleskopické, trup je konstrukční potažený hedvábím, křídlo je vyříznuto z polystyrenu a je potaženo dýhou. Přestože hmotnost modelu činí 9,5 kg, při daném rozpětí s ním není zcela jednoduché přistát. Za větrného a termického počasí se na přistání model choval spíše jako motorizovaný větroň.
 
Startovní pole dále posílili rakovničtí Jiří Nachtigal a patnáctiletý Matěj Michalička. Jiří Nachtigal létal s modelem P 47D-25-RE Thunderbolt ze starší stavebnice ing Miroslava Černocha, na jejímž vývoji a výrobě se Jiří podílel. Trup je laminátová skořepina, křídlo má polystyrenové jádro, které je potažené balsou a přelaminované. Pohon elektro motoru HCS 1500 (1500W) zajišťuje Li-Fe baterie 11S 2P 2300 mAh, zatahovací podvozky jsou elektrické, vlastní konstrukce.Mladý Matěj Michalička se k vůli potížím s prasklým kolenem výfuku na jeho Gloster Gladiátoru stihl zúčastnit až nedělní soutěže a byl to teprve jeho třetí let s tímto strojem.Přesto pilotáž Glosteru o rozpětí 2,3 metru, hmotnosti 11 kg s benzínovým motorem o objemu 62 ccm čínské provenience zvládl zcela bezpečně.
 
Také nedělní soutěž skončila bez jakékoli havárie, jen Jiří Nachtigal musel předčasně přistát, neboť mu při letu spadlo něco do oka. Někteří piloti předvedli opět vzestupné letové výkony. Ve výsledkové listině si tak v neděli velmi polepšil Petr Voříšek, létající s Focke-Wulfem 190D o rozpětí 2m, který pohání motor MVVS 35ccm. Trup je konstrukční, křídlo polystyren a dýha. Mechanika mu dělal jeho pětiletý syn David, který už zvládá i řízení cvičného EPP elektrovětroně. Petr ze sobotního 11.místa poskočil v neděli až na nedělní 4.místo. Podobně se zlepšil Jiří Habart létající s polomaketou Piper J3 ze stavebnice firmy SIG. Jeho Piper pohání také motor MVVS 35ccm a potahem celého modelu je Solartex. Jiří se z desátého místa v sobotu probojoval až na 5.místo v neděli. 
 
Na stupních vítězů nakonec stanuli na 1. místě již zmiňovaný Jan Doubrava z Pavlíkova, druhé místo ze soboty obhájil v neděli František Nodes z LMK Holubov, resp. jeho dvouplošník Great Lakes Speciál. Stejně jako v sobotu se na 3.místě umístil i v nedělní soutěži Miroslav Dvořáček z Třebíče s jeho válečným Fairey Swordsfish Mk.II. Opět došlo k předání pohárů, fotografování a každý pilot si vylosoval některou z cen věnovanou našimi sponzory MVVS Brno, Elektro Viola Rakovník, Rakoplynoservisu Rakovník, pivovaru Bakalář, P&G Rakona a LMK Rakovník.
 
Příští rok budeme pořádat Pohár MVVS v červenci pouze jako jednodenní, neboť nám dost času  zabere příprava srpnové Model Air Show Rakovník, kterou organizujeme vždy  každý druhý rok. Rádi v Rakovníku opět přivítáme jak stálé, tak i nové soutěžící. Rozsáhlou fotogalerii a kompletní výsledkové listiny ze soutěže naleznete na www.lmk-rakovník.cz .
 
Za LMK Rakovník : Ing. Milan Hůla
 
 
 

Další informace

  • Teplota: 24 °C
  • Síla větru: 3 m/s
  • Směr větru: Jiho-východní
  • Obloha: Slunečno
  • Srážky: Bez srážek
zpátky nahoru

Počasí na letišti

Web Airshow

Airshow

Web ASTR

ASTR

Web LKRK

LKRK

Kudy na letiště

Navigace

QR pro navigaci

Děkujeme

Mraky, déšť

Vítr