Model Air Show 2012

Vrtulníky, bojová letadla z první i druhé světové války, letadla upoutaná na lankách opisující kruh kolem pilota. Vedle toho v jednu chvíli vlečná (motorové letadlo)vytahovala do vzduchu jeden kluzák za druhým. Mezi nimi i L - 13 Blaník, který už jinde nelétá

pro údajně zeslabenou konstrukci letadla. To vše kroužilo celou sobotu a neděli nad rakovnickým letištěm. I když stroje byly v poněkud zmenšeném měřítku, iluze byla dokonalá. Piloti po vyhlášení přípravy v určeném pořadí nastupovali na start a stroje řídili s bravurou a pekelným soustředěním.
  
Další ročník Model Air show opět pořádali členové Leteckomodelářského klubu v Rakovníku . Na tradiční a už vyhlášenou akci se sjeli piloti i jejich doprovod doslova z celé republiky. Z tohoto důvodu domácí moc do vzduchu nešli.
 
To potvrdil za pořádající klub Pavel Vydra: „Dáme prostor hlavně hostům, je to taková slušnost, když už sem vážili cestu třeba dvě stě kilometrů. Samozřejmě jsou připraveni i náhradníci s letadly na stojánce, ale myslím, že do vzduchu nepůjdou."
 
Zajímavého podle Pavla Vydry bylo na Air show všechno, například pětašedesátikilový „japonec" AICHI s pětiválcovým motorem Miloše Belady z Karlových Varů. Pokud jste ale čekali, až se vznese do vzduchu, čekali jste marně. Aby takto velký stroj mohl létat na veřejných akcích, musí mít stejnou atestaci jako velká letadla, a to zatím neměl. Jako velkou show i s trumpetami jako na hokeji pojali své vystoupení akrobatičtí piloti ze skupiny Jih.
 
„Sešlo se tu opravdu široké spektrum strojů, od první světové války až do současnosti. Oproti Model Air show v roce 2010 se tu představilo o patnáct letadel navíc. Většina pilotů se sem vrací a přibývají další," zkonstatoval Pavel Vydra.
 
Ještě něco na rozdíl od soutěží nabízí rakovnická Model Air show. Pohodu a klid při létání. Nikdo se nehonil za výsledky, jen ukázal to nejlepší. Pohodu si pochvaloval i Vladimír Kusý, zvaný Drobek, několikanásobný mistr světa v upoutaných modelech: „Jsem tu už poněkolikáté a vychutnávám si tu pohodu a taky se těším na kamarády. Když si vzpomenu na ty nervy při závodech..." Tentokrát předvedl velké letadlo z první světové války Fokker. „Doma mám rozestavěné další. Příště s ním přijedu," sliboval.
 
Rakovničtí modeláři přece jen přispěli svojí troškou do mlýna. Připravili si leteckou bitvu ze druhé světové války. Ta vypukla v sobotu úderem šestnácté a v neděli úderem patnácté hodiny. Odstartovalo celkem sedm letadel. Do bitvy se zapojili i kolegové z LMK Pavlíkov.
 
Piloti vycházeli ze skutečné bitvy z července 1944 v severní Francii, kdy piloti RAF rozstříleli německou vojenskou kolonu. Tu v Rakovníku představovaly modely německých tanků členů Panzer Model Club Wiking z Postoloprt.¨
 
Nejprve vzduchem zakroužil německý průzkumný letoun zvaný Čáp. Když zjistil čistý vzduch, kolona vyjela. Vzápětí ji ale objevila skupina Spitfire. Přes obranu dvou Focke-Wulf a jednoho Messerschmitta je piloti Spitfire přesným nalétáváním za sebou v rychlém sledu a zásahy nakonec rozstříleli. Boj ve vzduchu vyžadoval přesné ovládání letadel i slétanost pilotů.
 
Jak to bylo před bitvou ale odhalil Pavel Vydra: „Každý trénoval individuálně, jak mu to vyšlo. Protože jsme zároveň připravovali modelářský tábor, moc času nebylo. Společně ve vzduchu jsme byli vlastně až tady. Bitva byla naše premiéra.
 
Kromě malých letadel tu i ta velká předvedli členové Aero klubu Rakovník. Své stroje představili i motorkáři z Astacusu Rakovník. S modely na zemi akrobatické kousky ukázali členové Modelářského klubu RCA Rakovník.
 
autor: Šárka Hoblíková
zpátky nahoru

Počasí na letišti

Web Airshow

Airshow

Web ASTR

ASTR

Web LKRK

LKRK

Kudy na letiště

Navigace

QR pro navigaci

Sponzor

Mraky, déšť

Vítr